Geef nooit korting.

Beste klantenman,

Ik heb al enkele keren zien verschijnen dat alle producten afprijzen niet zo’n goed idee is. Ikzelf doe dit ook en kan geen verklaring vinden waarom ik dit niet zou doen. Opzoekingswerk op het internet heeft me ook niet veel wijzer gemaakt dus probeer ik het via deze weg.

Met vriendelijke groet

Arlo Heyrman
Sani-webshop



Meer online rendement?

De klantenman levert meer online rendement. Hoe? Via een inspirerende visie, een klantgerichte website en effectieve online marketing. In onze blog geven we advies. Ook een vraag voor de klantenman? Stuur je vraag in via onze contact pagina. We beantwoorden alle vragen en publiceren een selectie daarvan in deze blog.

Vraag? Leg hem nu voor aan de klantenman.



Screenshot 20-02-2015.

Beste Arlo,

Aanbiedingen zijn in mijn ogen geen oplossing voor duurzaam succes. Immers ofwel zuig je de korting uit je duim (en schend je het klantvertrouwen) ofwel je levert marge in. Nadeel van dat laatste is dat je heel hard moet werken en maar weinig verdient. Bovendien lopen klanten ook zo weer weg als iemand anders goedkoper is. Kortom geef nooit korting. Althans bijna nooit.

Duurzaam succes via meerwaarde.
Kortom als je duurzaam succesvol wil zijn, moet je een andere manier vinden. Hoe? Door veel meerwaarde te bieden en door relevant te zijn voor je klanten. De kunst is om meer te vragen dan je concurrenten, maar dat je klant toch bereid is dit te betalen.

Case Cool Blue.
Cool Blue bewijst dat dit niet alleen een visie is, maar ook zo werkt. In 2014 steeg hun omzet met maar liefst 60% (in 2013 met 50%). En dat in een markt die stil staat en waar enorm veel concurrentie is. Als je naar hun prijzen kijkt, dan vallen twee zaken op. Ze zijn zuinig met ‘aanbiedingen’ en ze zijn zo’n 20% – 30% duurder dan de concurrentie. Rara hoe kan dat? Door meerwaarde te bieden waar de klant voor wil betalen.

– Bestellen tot 23:59
– Klantenservice tot 23:59.
– Levering op zondag
– Een feestje te maken van het ‘bezorgmoment’.
– Obsessief te werken aan hoge klanttevredenheid.
– Etc.

Ze luisteren verder heel goed naar de klantwens en passen hun proces hierop aan. Daarnaast werken ze vanuit een sterk merk. Om dit te realiseren moet je wel veel lef, visie, bevlogenheid en uithoudingsvermogen hebben, maar dan zijn de resultaten er ook naar.

Echt nooit nooit?
Liever niet, maar soms ontkom je er niet aan. Bijvoorbeeld als je van oude voorraad af wil komen. Zorg er altijd voor dat er een logische verklaring is om korting te geven. Voor je het weet doet je klant alleen nog iets als je marge inlevert.

Wat nu?
Wat vinden je klanten nog meer belangrijk? Een badkamer is immers een van de belangrijkste aankopen in een mensenleven. Dan spelen vast meer elementen een rol dan alleen de prijs. Bedenk ook dat er niet een gemiddelde klant is. Voor sommigen speelt prijs de hoofdrol, maar voor anderen niet. Die willen kwaliteit, goede service en prettig contact.

Klanttrouw.
Voor iedere branche is een tevreden klant een groot goed. Ook als ze niet ieder jaar een badkamer kopen. Klanten hebben de macht, dankzij de sociale media. Ze bereiken makkelijk duizenden mensen met hun klantbeleving. Reden te meer om te kiezen voor een duurzame aanpak, gericht op excellente klantbeleving.

De klantenman.